Csak úgy magunk elé nézünk…

Mostanában többször előfordul velünk – s bizonnyal nem csak velünk –, hogy csak úgy magunk elé nézünk. Látjuk, halljuk, olvassuk – de valahogy nem akarjuk elhinni. Tudván tudjuk, de mégsem akarjuk hinni, hogy tényleg igaz. Hogy tényleg nincs tartásuk ezeknek, hogy tényleg ennyire megrontottak maguk körül mindent. Hogy amihez csak hozzáérnek, az fertőzött lesz, beteg lesz, mocskos lesz, hogy a megrontottak már észre sem veszik, hogy elvették tőlük az emberségüket.

Hisz tudjuk mi, hogy a hermetikus gnosztikussal rendre megesik, hogy túllép az erkölcsön, hogy nincs is már a lelkében olyan, hogy morál. Hisz mi magunk írtuk le, magunk támasztottuk alá tényekkel, hogy ez egy amorális teokrácia. De mégis! Emberek, nem vadak – elmék vagyunk!

Hisz tudjuk azt is, hogy a megrontott közigazgatási bíróságok szakmányban gúnyolják a jogállamot, hogy szó szerint ugyanazt írják országszerte a kétségbeesett jogkeresőknek:

„bár méltányolható minden »jogkövető attitűd«, de a bírósági felülvizsgálat nem válhat elméleti jogkérdéseket megvitató fórummá”.1

Hisz értjük mi ezt is: a jogkövető attitűd kikacagandó, fölösleges sallang. De akkor hogyan tovább? Mi alapján ítéljen egy bíró, ha a jogkövető attitűdöt is száműzték a bíróságokról, ahonnan az igazság már régtől száműztetett? Ha a bírónak a törvény szerint nem is kell az igazságra törekednie? És az erkölcs? Ha nincs jog, nincs igazság, akkor legalább a morál követhető? Természetesen nem, a törvény ilyesmit még csak meg sem enged. Az igazság és a morál afféle úri huncutság, nincs helye az új világban.

Hisz értjük ezt is: ha a jogkövető attitűd elméleti jogkérdés, akkor hogyne lenne elméleti kérdés a morál? Az elmélet pedig a köldöknézegető filozófusok, a lúzer keresztények, a kékharisnyák meg az ábrándos költők sajátja, akik – nem lévén egyéb dolguk – moralizálgatnak. Mostanság már nem időmúlatásból, unaloműzésből, hanem leginkább kínjukban.

Hisz tudjuk azt is, hogy sok hasznuk nincs. Mármint a költőknek. Hogy csak az erő számít, hogy a ringben nincs morál, hogy az erősebb kutya ér célba. De biztos az, hogy célba ér? Hogy ahova beér, az a cél? Emberek, nem vadak – elmék vagyunk!

Hisz értjük mi még ezt is:

  • „De az emberek is értik, hogy a lehető legtöbb esetben a szakmainak hangzó szövegek mögött, üres, tét nélküli moralizálás zajlik. Az meg még soha nem oldott meg semmit. Például a morál még soha, senki helyett nem vitte le szemetet. A valódi többség (és nem a Kossuth téren a semmiből, a semmibe teleportáló instantellenzéki) annyit lát az egészből, hogy a »gép forog az alkotó pihen«, és ennyi pont elég, mert kurvára nem kell más. De ezzel semmi baj nincsen, mert valójában ez nem az ő dolguk.”2

Hisz vitatni sem mernénk, hogy a morál nem viszi le a szemetet. De biztos az, hogyha nincs morál, akkor nincs szemét? Hogy az amorális teokrácia szemétmentes világ?

Hisz azt sem mernénk vitatni, hogy a valódi többségnek nevezett felebarátaink nem értik, mi történik, hogy csak annyit látnak az egészből, amennyit megmutatnak nekik. Az meg a vásári képmutató festett ege. De biztos az, hogy nem kell más? És biztos az is, hogy ez nem az ő dolguk? A „valódi többség” nem volna polgár, citoyen, állampolgár, civis Romanus – civis hungaricus? Nem volna gondolkodó lény: azaz nem volna emberből lévő ember?

És biztos az, hogy szabad ilyen szavakat leírni, káromkodásokat kötőszó szinten használni mérvadónak szánt kormánypárti lapokban? Hisz tudjuk mi azt is, hogy a jó modor sem viszi le a szemetet. Minek is ide eggyel több idegen szó, a morál mellé még az etikett, amikor be van fejezve a nagy mű: a megrontás.

Hisz mi is látjuk, hogy a szektavezér megistenült. De biztos az, hogy tényleg igazi isten? Annyira nagy isten, hogy már az Úrnak szavait kell rávonatkoztatni?

Be van fejezve a nagy mű, igen.
A gép forog, az alkotó pihen.
Év-milliókig eljár tengelyén,
Míg egy kerékfogát ujítni kell.
Fel hát, világim véd-nemtői, fel,
Kezdjétek végtelen pályátokat.
Gyönyörködjem még egyszer bennetek,
Amint elzúgtok lábaim alatt.3

Hisz az sem kétséges, hogy az alattvalói a lábai alatt vannak. A idézett cikk írója is. De biztos az, hogy szeretnek is ott lenni? S biztos az, hogy aki a hatalmas láb alá ment, azt sosem tapossa el a láb gazdája? Hisz még a buddhává vált szentember is eltapossa a pondrót, ha az óvatlanul a lába alá kerül. Pedig ő tiszteli a férgeket. Meg aztán: nemcsak szolga, hanem szabad ember is leviheti azt a bizonyos szemetet. Sőt még moralizáló szabad ember is.

Hisz megértjük mi azt, hogy nem lehet kibírni. Hogy erre inni kell!

  • „a Fidesz az a nő, akivel két-három sör után simán lefekszel és teszel az apró szépséghibákra, mivel nőt akarsz, ti meg csak egy nedves álom maradtok.”4

Hisz megszoktuk már az ún. polgári stílust. Készséggel elhisszük azt is, hogy ezeknek mindegy, ki az a nő. Tudomásul vesszük, hogy ez az új szexuáletika. (Bocsánat: az etika szót visszavonjuk, nehogy a morálra asszociáltasson némelyeket.) De őszintén sajnáljuk a megrontott felebarátainkat. Sajnáljuk, hogy csak piával bírják ki – ehhez azonban két-három sörnél jóval több kell.

Mi mindenesetre józanok maradunk. Ceterum censeo.

***

1 A sztereotípiává vált bírósági papagájszöveg alapforrása: KGD 2012.78.
2 SZERENCSÉS D. MÁRTON: Félelem és reszketés az LMP-szafarin, ahol az istenek a fejükre estek és úgy maradtak. Pesti Srácok. hu (2018. 06. 24.) [https://pestisracok.hu/felelem-es-reszketes-az-lmp-szafarin-ahol-az-istenek-a-fejukre-estek-es-ugy-maradtak/]
3 MADÁCH IMRE: Az ember tragédiája. Első szín (az Úr)
4 SZERENCSÉS D. MÁRTON: Félelem és reszketés az LMP-szafarin, ahol az istenek a fejükre estek és úgy maradtak. Pesti Srácok. hu (2018. 06. 24.) [https://pestisracok.hu/felelem-es-reszketes-az-lmp-szafarin-ahol-az-istenek-a-fejukre-estek-es-ugy-maradtak/]

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.